Playmobil Noé bárkája

#
Tóth Eliza;Éva Natália | 2016. 02. 26.
Több mint hetven diák tanul a szombathelyi Hit Gyülekezete hittanóráin

„Körülbelül tizenöt éve tanítok bibliaismeretet, az első generáció, akikkel foglalkoztam, ma már felnőtt huszonéves” – meséli Rába Krisztina, a Hit Gyülekezete hitoktatója, négygyermekes édesanya, akit megkértünk, hogy mondja el tapasztalatait az általános iskolások számára néhány éve kötelezővé tett hit- és erkölcstanoktatásról.

"Egy héten huszonkilenc órám van, huszonnyolc iskolai és egy a gyülekezeten belül, tehát az órarendem eléggé telített. Tíz iskola között ingázom, ezek között van vidéki, például Jákon, Váton, Kőszegen, Bükön, de természetesen Szombathelyen is tartok órákat.  Jelenleg 70 diákot tanítok az iskolákban, akik közül 31 jár a Hit Gyülekezetébe.  A többi 39 vagy más felekezetbe jár, vagy nincs kötődése semmilyen gyülekezethez. A hit- és erkölcstanoktatás felmenő rendszerben működik. Első, illetve ötödik osztálytól indult, és jövőre már becsatlakozik a negyedik és a nyolcadik évfolyam is, így az általános iskolák összes évfolyama érintett lesz. A szülők választhatnak az erkölcstan-, valamint a hit- és erkölcstanoktatás között, továbbá az egyházak között, akik eldöntik, hogy kijárnak-e az iskolákhoz, vagy heti egy, összesített  órát tartanak.  A diákok nagy élményekkel jönnek ki az órákról. A többi gyerek mindig érdeklődik tőlük, hogy milyen volt , mit csináltak aznap. Még azoknak is, akik nem kötődnek semmilyen gyülekezethez, szimpatikus volt, hogy a gyerekek úgy ismerik meg a Bibliát, hogy nem kell elkötelezniük magukat a gyülekezetünkhöz a többi egyházzal szemben."

 

"Egyszer egy hetedikes kislány megkérdezte, hogy mikor lehet átiratkozni az órámra. A szülőkkel olyan sokat nem találkozom, de volt egy eset, amikor egy anyuka eljött a szülői értekezletre és megkeresett, hogy megköszönje a munkánkat. Azt mondta, ez a lánya kedvenc órája, és tudni akarta, hogy egyáltalán milyen gyülekezet ez, és ki vagyok én. Általában akikkel találkozom, legyenek gyerekek vagy szülők, nagy tisztelettel, pozitívan viszonyulnak hozzánk"- tudtuk meg Rába Krisztinától. 

Krisztina arról is beszélt, hogy a mi a célja a gyülekezetnek azzal, hogy részt vesz a hit- és erkölcstanoktatásban: "Általános bibliaismeretet és szélesebb körű gondolkodásra való lehetőséget szeretnénk adni. Nekem az volt a legnagyobb öröm, amikor egy kisfiú, akinek semmi köze nem volt a gyülekezethez, ujjongva jött, hogy ez a kedvenc órája. A gyülekezetnek is az a vágya, hogy a bibliaismeret kedvelt tantárgy legyen"

"Minden korosztálynál más és más pedagógiai módszertant alkalmazunk. Fontos, hogy megszeressék és kíváncsiak legyenek a Bibliára. A szemléltetés az egyik legjobb eszköz a tanításra, például a bűnbeesésnél ott kell, hogy legyen a kígyó, megkóstolhatnak bibliai gyümölcsöket, mint a gránátalma vagy a füge, és megnézhetik, hogy milyen egy olajfaág. A kicsiknek van egy playmobil Noé bárkájuk, bibliai társas és memóriakártya. Nem rohanok velük, hagyom, hogy élvezzék és játsszanak, és közben kérdéseket teszek fel. Máskor el szoktuk játszani a bibliai történeteket.  Például harmadik osztályban, amikor Ruth könyvéről tanulunk, akkor árpát és búzát gyűjtünk, hogy megtanuljuk megkülönböztetni őket egymástól. Ötödik osztályban bibliai rejtvényeket, kártyát viszek be, így könnyebben megjegyzik a szereplők nevét. Ebben az évben újra végigmegyünk a Biblia alaptörténetein, majd hatodik osztályban ők tesznek fel kérdéseket, és azok alapján beszélgetünk, így sokkal mélyebb témákig eljutunk. Hetedikben az újszövetséget, a próféciákat és azok mai aktualitását vesszük. Ilyenkor a diákok gyakran kérdéseket tesznek fel a politikával kapcsolatban, vagy megnézzük, hogy a Biblia mit mond arról, amit ők a saját életükben tapasztalnak. Általában ilyenkor nagy megdöbbenést látok a gyerekeken. Itt már nem a játék a lényeg, hanem hogy ténylegesen megértsék Isten tervét."

Tóth Eliza;Éva Natália | 2016. 02. 26.