Nyelvtanulás gyermekekkel

#gyermekek
#nyelvtanulas
Petrőcz Katalin | 2020. 04. 16.
Beszélgetés Domonics Rékával és Gulácsi Annamáriával
Hogyan lehet kisgyermekeket hozzászoktatni az idegen nyelvekhez? Lehet stimulálni őket, hogy könnyebben jegyezzenek meg szavakat, kifejezéseket egy másik nyelven? Hány éves kortól kezdhető el a tanítás? Többek között ezekre a kérdésekre is választ adott Domonics Réka és Gulácsi Annamária a Hit Rádió műsorában.

Az oktatásban sokan a nyelvtanulást és a sportot tartják a legfontosabbnak. A nyelvtanulást mikor kezdjük el és hogyan? Mivel mindketten szakemberek vagytok a nyelvtanulást illetően, egyúttal anyukák is vagytok, szoktatok kísérletezni a módszerekkel a saját gyerekeiteken?

Ancsa: Mindent, amit a gyerekeknek tartott órákon csinálunk, előtte kipróbáltuk a saját gyerekeinkkel is.

Ti egy különleges nyelvoktatási formát vezettetek be, melyben mozgásokkal egybekötött tanulás is van, ugye?

Ancsa: Mi a nyelvoktatást inkább úgy hívjuk, hogy nyelvátadás. Már 6 hónapos korban elkezdjük a foglalkozásokat. 12 hónapos kor előtt minden csecsemő képes arra, hogy a világ összes hangzóját meghallja, elkülönítse, és reprodukálja.

Réka: Nem lesz akcentusa, ha időben találkozik az adott nyelvvel.

Ez a te nyelviskolád, Réka?

Réka: Nem, igazából Petri Barbi találta ki, és kezdte el a saját gyerekeivel, később összetalálkoztak Gulácsi Ancsával, és ketten összefogtak, aztán elindították a Rhyme Time Angol Zenebölcsit. Elindultak az oktatóképzések is, én is ezt tanultam. Ahogy a saját gyerekeim nőttek, a bölcsiből oviba, majd iskolába kerültek, úgy fejlődtek tovább, és mi is fejlesztjük magunkat.

Hány évesek a gyerekeitek?

Ancsa: Az enyémek 6 és 14 évesek. A kicsivel már születése óta két nyelven beszélek, angolul is, és magyarul is. Ez így is működik.

A gyerekek agya képes arra, hogy elkülönítse a két nyelvet. Nem keverik össze.

Én tartottam attól angoltanár lévén, hogy ha egy olyan csoportban tanítottam angolt, ahol a tanulók franciául is tanultak, hogy esetleg össze fogják keverni, de nem volt probléma.

Ancsa: A piciknél összekeveredhetnek a szavak, de nem azért, mert összekeverik az angolt a magyarral, hanem azért, mert esetleg előbb jut eszükbe az angol szó, mint a magyar. Például azt, hogy table, tudják, hogy angolul van, és azt is tudják, hogy az asztal magyarul van.

Tanulás

Lehet, hogy 2-3 évesen még összekeverik, de később letisztul bennük.

Réka: Az elején én nem mertem bevállalni a kétnyelvű tanítást, mert az volt bennem, hogy ezt csak akkor érdemes, ha az egyik szülő idegen nyelvű, vagy ha a szülők bevállalják, hogy az egyikük csak angolul beszél, a másik csak magyarul, tehát egy szülő, egy nyelv. De amikor megtudtam, hogy létezik más módszer is, akkor a barátnőmmel elkezdtük úgy, hogy amikor együtt voltunk, akkor csak angolul beszéltünk. Tehát szituációhoz kötöttük. Azt nem ajánlom a szülőknek, hogy össze-vissza mixeljék a nyelveket, mert ha ezt választják, akkor tényleg összezavarják a gyereket.

Az apukák hogyan veszik ki a részüket ebből?

Réka: Nagyon fontosak az apukák! Az a minimum, hogy támogassák a folyamatot. Nagyon sok jó példa van erre. Sajnos olyan is van, hogy az egyik szülő nem akarja ezt a módszert, ekkor a másik szülő enged, és így a gyerek elesik egy nagyszerű lehetőségtől.

Úgy látjátok, hogy főként az anyukák szoktak ebben aktivizálódni?

Ancsa: Amikor egy gyerek még kicsi, általában az anyukával van otthon 1-3 évet. Az anyukák szívesen mozdulnak ki a babájukkal valamilyen babás programra. Így kezdtük el Barbival is, aki akkor kisbabájával szívesen rendezett ilyen babafoglalkozást, ahol az anyukákkal és a babákkal együtt énekelünk, játszunk. Ez lett a Jump&Fun zenés angol foglalkozás. Megmutatjuk, hogy mennyi mindennel tudunk kapcsolódni egymáshoz a gyerekkel. Heti egyszer félóra az anyukáknak is nagyon hasznos. Ebben az apukák nem vesznek részt, mert dolgoznak.

De ha van közös családi nap, vagy amikor már nőnek a gyerekek, és hallják, hogy a gyerek másik nyelven halandzsázik, vagy énekel, akkor az apa is érzi, hogy ez igen hasznos foglalkozás, és ők is szívesen bekapcsolódnak.

Például az esti fürdetés, vagy meseolvasás jó alkalom erre. Adunk hozzá mesekönyveket, babakönyveket, olyat is, amihez hanganyag is van.

Réka: A baba angol és a gyerek angol, nem éppen az, mint a biznisz angol. Külön meg kell tanulni azokat a szavakat, amiket a kicsik használnak, például a játékok nevét, a homokozó, dömper, bogarak nevét.

Ancsa: A nyelvátadás első szintje, hogy elmennek a foglalkozásra. A következő szint, amikor otthon is énekelnek, mesét mondanak nekik, ezt az apukák is bevállalhatják.

Ének a családban

Réka: Nálunk a gyerekek például csak az angolra pakolták össze a játékokat.

Ancsa: A kulcs a játékosság. Az órán játékos helyzeteket teremtünk, és ha azt otthon is alkalmazzák, akkor sokkal könnyebben megy a dolog. A szülők is elgondolkodhatnak azon, hogy ha ez ilyen jól megy, akkor egyre több szót tanuljanak meg. Erre jó a DUMAngol, ami egy finomított változata a kétnyelvű nevelésnek. Arról szól, hogy különböző témák köré épül egy online tanfolyam, mely során fogjuk a szülők kezét.

Ez akkor nagyon nagy segítség lehet a kétnyelvű szülőknél is, mert akkor mindkét szülő nyelvét át tudják adni a gyereknek. A gyerekeitek hogy viselik, hogy velük kísérleteztek?

Réka: Én csak időszakosan csinálom, mert nekem hárman vannak, és közülük az egyik, biztos, hogy szabotálja. Ezért nagyon fontos a következetesség, erre is vannak jó tippek. Például, amikor a középső gyermekem renitenskedett, rám szólt, hogy ne beszéljek angolul, akkor én azt mondtam, hogy nem hozzád beszélek, hanem a kicsihez. Egy kis idő után hallottam, hogy elkezdett angolul énekelni, és végül mégis bekapcsolódott ő is.

Ancsa: Nagyon fontos, hogy a nyelvtanulást inkább egy jó, minőségi, családi együttlétnek vegyük. Legyen szórakoztató és természetes!

Réka: Nem is szoktam nekik azt mondani, hogy most angolt tanulunk, hanem azt, hogy most angolul vagyunk, vagy most magyarul vagyunk.

Ancsa: Angolul játszunk, énekelünk, sok minden csinálunk, és segítünk a szülőknek is, hogy ha bizonytalan az angoljuk, akkor tudják fejleszteni. Vannak esti élő webináriumaink is, mert akkor jobban ráérünk, ha lefektettük a gyerekeket, és az anyukák is sokszor beülnek a gép elé, és velünk együtt tanulnak.

Azt is fontosnak tartom, hogy a nyelv és a módszertan után, a lelki kapocs is megvan, ami összefogja ezt a közösséget. Ebben az apukák is benne vannak.

A tanár és a szülő viszonyában nagyon fontos, hogy együttműködjenek. A szülők mindig tudják, mi történik a foglalkozásainkon, és nekünk is tudnunk kell, hogy mi történik a családban. Van-e kistestvér, kell-e valakinek fejlesztés, mit énekelnek, miről mesélnek otthon, hogy ezt tovább fejleszthessük.  

Ancsa, a 14 éves kamaszod hogy viszonyul mindehhez?

Ancsa: Ő nagyon büszke ránk, a családra. Volt, hogy végigülte a webináriumot is. Vele nem pici kortól kezdtem az angolt, ő már 7 éves volt, amikor elkezdtük, és ez a kiejtésén meg is látszik. Viszont angolul jobban tud kommunikálni, mint magyarul. Magyarul kicsit zárkózottabb. Egyébként van egy kis szövegértelmezési problémája.

Tanulás

Réka: Érdekes, hogy pont az ilyen gyerekeket szokták felmenteni nyelvtanulásból.

Ancsa: Biztatjuk azokat a családokat, ahol problémás gyerek van, tehát magatartászavar,  vagy tanulási zavar, ami már ovis korban is látszik, hogy jöjjenek el az óráinkra, mert mi többféle tanulási típust is alkalmazunk. Nem kell egy helyben ülnie, ha nem akar, mozoghat is, ha akar, nem kell olvasnia, ha nem akar, nem kell beszélnie, ha nem akar, mert hallgathatja is, néhány foglalkozás után úgyis beszélni fog. Akik a hagyományos iskolarendszerben nem tudnak produkálni, itt majd fognak. Ezért biztatjuk a szülőket, hogy jöjjenek, és ezt csinálják otthon is. Van, hogy azt mondják a szülők, hogy még magyarul sem tud a gyerek, vagy, hogy még selypít, azért nem akarják hozni.

A kutatások éppen azt mutatják, hogy minél több hangzót hall a gyerek, az úgy stimulálja az agyát, hogy a másik hangzót is jobban tudja fejleszteni.

Most halljuk azokat a tanulási típusokat!

Réka: Fontos, hogy minden gyereknek megvan az a tanulási nyelve, amivel hatékonyabban tud tanulni.

Gondolom, mindenkinek az, hogy szemrehányásmentes legyen.

Ancsa: Nem mindenkinek. Van, aki stressz alatt jobban tud tanulni.

Réka: A lényeg, hogy felszabadult legyen a gyerek, nem gond, ha rohangál, ha nagyobb a mozgásigénye, majd bekapcsolódik. Van, aki mozgás közben sajátítja el, vagy ha matat a kezével közben.

Nem gond ez a többféle tanulási stílus? Nem zavaró?

Réka: Pontosan ezért áll csupán tíz főből egy csoport. De az sem mindegy, hogy egyedül szeret tanulni, vagy kisebb csoportban. Azért jó, hogy többféle stílust is alkalmazunk, ami mindegyik érzékszervre próbál egyszerre hatni. Van, amelyik vizuális, tehát képeket mutatunk, van, amit hallgatni kell, vagy beszélhetnek, vannak mozgásos tanulások, koreografált dalok. Sokkal könnyebb, ha tudják mihez kötni a szavakat, kifejezéseket.

Ancsa: Olyan ember nincs, aki csak egyféleképpen tanul, és minden embernél más a tanulási stílus.

Réka: A szülőnek is nagy szerepe van abban, hogy felfedezze, hogy melyik gyereknek milyen a stílusa, kísérletezni kell.

Ancsa: A kicsiknél a kulcs, hogy lássák, hallják, érezzék, mozgassák a körülöttük levő világot, másokkal együtt, hogy tanuljanak szocializálódni. Több mint 30 oktatónk van, már országon kívül is vannak foglalkozások, és kérjük a visszajelzéseket, hogyan fejlődnek a gyerekek, milyen feladatra hogyan reagálnak. Sok szülő azt gondolja, hogy ez egy olyan csodamódszer, hogy három hónap alatt megtanul a gyerek angolul beszélni. Túl nagy az elvárásuk.

Réka: Be kell lőni, hogy mit szeretnének elérni, és ahhoz mit kell neki hozzátennie!

Játékos tanulás

Ancsa: A gyerekeknél pont ez a nagy segítség, hogy minden fajta módszerbe bele lehet kóstolni. A piciknél annyi elég, hogy hallják, néha megfogjanak egy-egy dolgot. Az ovisok már szeretik látni, amiről beszélnek, náluk sokkal több szókártyát használunk. Az iskolásoknál már elkerülhetetlen, hogy az írott szöveget ne értelmezzék valahogy. Ott már a szóképeket kell használni. Angolban nem szótagolva tanulnak olvasni, mint a magyarban. Ott muszáj a szóképeket megmutatni.

Akkor azért van az a sok könyv: ha kitartanak, a végére megtanulnak olvasni.

Ancsa: Meglepődtem, amikor korábban említetted a szemrehányás nélküli tanulást. A szankciók a nagyobbaknál nagyon jól tudnak működni. Kell valamivel stimulálni őket, hogy teljesítsenek!

Réka: Ismerni kell a gyereket, hogy mi a kulcs hozzájuk, és azt kell kihasználni. Nem ellenük, hanem értük.

Ancsa: Ezért is nagyon fontos, hogy a szülő meg a tanár együtt tudjon működni.

Mondjatok néhány jó taktikát!

Réka: A szeretetnyelveket jól ki lehet használni.

Ancsa: Az első és legfontosabb a játékosság. Olyan csapatjátékok, ahol mindenki nyer. A másik, az activity, ez kötelező, mert a mutogatás lesz az az eszköz, ami a gyerek fejében a két nyelvet össze tudja kötni. A következő a zene, a zenehallgatás. Van még a helykitöltős módszer, vannak olyan alkalmazások, ahol ha beírjuk a szavakat, akkor gyakoroltatja velünk, ki is ejti, és ki is ejteti a szavakat, és felkínál bizonyos játékokat, amivel gyakorolni lehet.

Réka: Vannak társasjátékok is, vagy bizonyos élethelyzeteket is fel lehet használni a gyakorlásra.

Ancsa: Szoktuk javasolni a chateléseket, mert ott gyorsabban kell reagálni.

Nagyon sokat olvasson, nézzen angol nyelvű filmeket, mesefilmeket, amik arra lettek eredetileg kitalálva, hogy megismerjék a világot.

Én nagyon szeretem a 7-es módszert, ami azt jelenti, hogy ha talál bármilyen anyagot, dalt, beszélgetést, abból írjon ki 7 szót, vagy kifejezést, ezeket gyakorolja egy hétig, utána írjon belőle a saját életére vonatkozó példamondatokat, és ezt gyakorolja.

Petrőcz Katalin | 2020. 04. 16.