A médiafogyasztás kihívásai

#media
#kozossegimedia
Kulifai Máté | 2020. 03. 19.
Interjú Tóth Gézával
A Hit Rádió Full Kontakt című műsorában Kulifai Máté beszélgetett Tóth Géza lelkésszel a médiafogyasztás kihívásairól. Hogyan lehet bölcsen médiatermékeket fogyasztani? Mennyire egészséges filmekkel kikapcsolódni?

A mai korban már minden fiatalnak van okos telefonja, számítógépe. Folyamatosan kapjuk az impulzusokat a média által. Mivel te nagy tapasztalattal rendelkezel a média területén, mi az, amit nagyon meghökkentőnek találtál?

Ahogy múlnak az évek, a média folyamatosan változik. Régen csak az újság volt, majd jött a rádió, a televízió, a különböző csatornák, majd az internet és az okostelefonok. Az emberek leszoktak az újságolvasásról, mert minden információ beszerezhető az okostelefonokból az interneten keresztül, és egyre nagyobb teret hódít. Ezáltal sokkal többen olvassák a híreket, sokakat rá is szoktattak a hírolvasásra.

Mennyire fontos a fiatalok számára a hírek olvasása, hogy képben legyenek?

Nagyon fontos! Legtöbben a hírekről a Facebookon tájékozódnak, és ezáltal egy hamis világ alakulhat ki, mert a Facebook oldalukon csak azok a hírek jelennek meg, amelyek az ismerőseik által kerülnek kiposztolásra. Tehát azonos felfogású, azonos értékrendű emberek hírei jelennek meg. Ha valaki csak jobboldali, vagy csak baloldali beállítottságú, akkor csak azokat a híreket olvassák, és így együgyűvé válhatnak. Zavarba ejtők lehetnek a változások a világban, mert kiderülhet, hogy amiket hitelesnek, autentikusnak gondoltak, az már nem az. Lásd az amerikai elnökválasztást 2016-ban! Az ember azt gondolta, hogy annak alapján kell meghatároznia egy hírnek a fogyasztásánál azt, hogy mennyit fogad el abból, és mennyit nem, hogy milyen irányultságú portált választ, és jóhiszeműen azt gondolta, hogy a különbség abban van a portálok között, hogy ki mit tart fontosnak, és nem abban, hogy ki, mit, hogyan tálalja. Ez egy naiv elmélet.

Hírek

Ha veszünk egy átlagos fiatalt, mi lenne az optimálisabb számára, ha az internetet választja, hogyan válasszon a hazai portálok közül? Vannak népszerű hazai portálok, mint az Index, az Origo, a 444, vagy akár az ATV. Mindent olvasson el?

Ha nagyon képben akar lenni, akkor mindenképpen jó, ha pro és kontra tájékozódik.

Azért kérdezem, mert találkoztam olyan fiatalokkal, akik picit cinikussá váltak bizonyos értékek felé, mert némely portál arra építette a népszerűségét, hogy cinikus módon tálalnak témákat.

Erről akartam is beszélni, hogy különösen baloldalra húzó vagy liberális oldalra húzó hírportálokra jellemző, hogy újságíróik olyan stílust képviselnek, amire a szarkazmus a jellemző, és ez nagyon bejön a fiataloknak. De ennek megvan az a veszélye, hogy átveszik a stílust, ami nagyon nem pozitív.

Mit tanácsolsz?

Az a fontos, hogy tisztába legyen a fiatal azzal, hogy mit képvisel az az oldal. Abból a stílustól, irányultságtól próbáljon meg elvonatkoztatni, ne legyen mindenevő, ne dőljön be!

Használja az intuícióját, a keresztény beállítottságát, a bölcsességét, és próbáljon meg ráérezni, mennyi a csúsztatás benne.

Ha nem úgy olvassa, mint a Bibliát, akkor külön tudja választani egy érett ember, hogy mi a hasznos, és mi nem. Mint a halnál, hogy külön lehet választani a hal húsától a szálkát.

Én úgy fogalmaztam meg magamnak, hogy minden médiatartalmat úgy olvasok el, hogy valamit el akarnak nekem adni. Óvatosan kell kiválasztani, hogy mi a jó és mi a rossz.

Ez így is van!

Média

Sokat cikkeznek arról, hogy Európában mennyi teret hódít a populizmus. Több szélsőjobboldali pártnak széles a támogatottsága, és e mögött alternatív média áll, olyan blogok, saját vlogok, kommentárok, melyek népszerűbbek, mint a mainstream média.

Ezekben kicsit nagyobb veszély van. Olyan állításokat tartalmaznak, összeesküvés-elméletekre támaszkodnak, amelyeknek a forrását nehéz ellenőrizni. Egy keresztény számára jobban átjön egy gendermozgalom-propaganda cikkből, hogy mi a rossz, mint az alternatív médiákból, amikben lehet valami igazság, de nehéz bennük eligazodni. Ha az a hatásuk, hogy az emberek elkezdenek szélsőségesen, vagy antiszemita módon gondolkodni, az félelmetes dolgokhoz vezet, mert ezek cáfolatai nem állnak rendelkezésünkre. Nem tudunk érvelni, csak azt mondani, hogy nem igaz. Sok kulturális forradalomhoz tartózó cikk jelenik meg, de ezeknek az állításait mind bibliai érvekkel, mind józanésszel is meg lehet cáfolni. Nem úgy, mint az alternatív médiában olvasható bizonyos állításokat. Ha az ember érett gondolkodású, akkor külön tudja választani a jót, a rossztól. Azt sem ajánlom, hogy spirituális kérdésekkel foglalkozó portált olvasson, hogy abból ki tudja szűrni mi a jó szellemiségű, és tud bölcsen ítélni, mivel ez nagyon nehéz, szinte lehetetlen!

Hogyan látod, a Hit Gyülekezete mennyire van jól beágyazva a médiába, mennyire aknázzuk ki a lehetőségeket?

Nem tisztem ezt megítélni, de úgy látom, hogy mindent megtettünk. A gyülekezet a lehetőségeihez és eszközeihez képest az élen jár ezen a területen. A Hetek is óriási szerepet vállalt abban, hogy kialakuljon a gyülekezeten belül egy helyes mérték a közéleti gondolkodás tekintetében. Megtalálta a helyét a médiapiacon, ugyanúgy, ahogy az ATV is, és azok a blogok, és internetes felületek is, ahol a gyülekezet értékrendje megjelenik.

Vannak még olyan területek, melyeket ki lehetne aknázni? A fiatalok hogyan tudnak bekapcsolódni, hogy a gyülekezeti értékrendeket jobban tudják tálalni a társadalom felé?

Lehetne nagyobb aktivitás is a fiatalok között, de egyre nagyobb az érdeklődés. Lehet jelentkezni a Hit rádióba is szerkesztőnek, műsorvezetőnek. Úgy vélem, sokkal több talentum van a fiatalokban, mint eddig volt.

Telefon

Mennyire érdemes a fiataloknak a média felé orientálódni?

Abszolút érdemes! A média egy hatalmi ág, és egyre nagyobb rá az igény. Azt látni, hogy azok is bekapcsolódnak a hírfogyasztásba, akik eddig passzívak voltak. Egyre nagyobb a nyitottság az emberek részéről, és egyre jobban hagyják magukat befolyásolni. Ezt egy kereszténynek ki kell használni!

Kellenek keresztény rádiók, keresztény TV csatornák, újságok, olyan internetes portálok, ahol a keresztény értékrendet lehet közvetíteni az emberek felé, és lehet hatást gyakorolni rájuk.

Ezt láttuk az említett amerikai elnökválasztási kampány során is. A keresztények odafigyeltek, nem csak a saját jelöltjeikre, hanem a másikat is figyelték. Azt mondták, hogy valójában nem is Trump nyerte meg a választást, hanem Hillary Clinton rontotta el azzal, hogy támogatta az abortusznak azt a formáját, amelyikben 9 hónapos terhességben is meg lehet ölni a gyermeket. Ez nyitotta fel a keresztények szemét. Tehát befolyással lehetünk az emberekre... A sötétséget világossággal lehet befolyásolni. Nem csak bizonyságtétellel, vagy az evangélium hirdetésével tudjuk az embereket befolyásolni, hanem már a médián keresztül is nyugodtan lehet ezekről beszélni, mert annyi téma van a társadalomban, mint a meleg lobbi, vagy az abortusz lobbi, amikbe be lehet vonni a keresztény gondolkodást, a bibliai értékrendet.

A médiafogyasztás túlnyomó részét a szórakozás teszi ki. Mit tudnál javasolni a zenével, a filmnézéssel kapcsolatban?

Akár filmről, akár zenéről van szó, figyeljünk arra, hogy mit váltanak ki belőlünk. Milyen gondolatok, milyen vágyak ébrednek fel bennünk? Azt egy érett keresztény már el tudja dönteni, mi az, ami jót tesz. Az ige azt mondja, mindent szabad nekünk, de nem minden használ. Úgy próbáljuk megközelíteni, mivel bennünk lakik Jézus, és olyan empátia van bennünk, hogy együtt tudunk érezni vele, tegyük fel a kérdést, hogy Jézus nézné-e, hallgatná-e? Így el tudjuk dönteni, hogy hasznos-e számunkra, vagy nem. Az idézet a Korinthusi levélből, hogy „minden szabad nekünk, de nem minden használ, minden szabad nekünk, de nem minden épít” pontosan arra az éretlen gondolkodásra mutat rá, mint amilyenek a korinthusiak voltak: gyerekesek, éretlenek. Addig, amíg valaki gondolkodik azon, hogy mit szabad és mit nem, egy éretlen kereszténynek minősül. Az érett gondolkodású ember úgy teszi fel a kérdést, hogy mi az, ami használ, mi az, ami épít. Ez már azt jelenti, hogy felelősséggel tartozik az idejével, azzal már sáfárkodni kell. Én úgy közelíteném meg a kérdést, hogy épít-e engem az a film. Az is ide tartozik, ami nem kifejezetten épít, de nem is rombol, viszont kikapcsol. Ezt is lehet hasznosnak nevezni.

Olvasás

Mennyire tartod jónak, ha valaki filmnézéssel kapcsolódik ki?

Aki csak a filmnézéssel kapcsolódik ki, távol marad a közösségektől. Néha jó egy kis egyedüllét, de Isten alapvetően társas lénynek teremtette az embert, és az a jó, ha a közösségben érzi jól magát. Lehet filmet nézni akár a közösséggel együtt is, de ha csak ez a kapocs közöttük, akkor ott valami hiányzik. A társadalmunkban függőség is lehet a filmezés. Aki folyton filmet akar nézni, valójában menekül valamihez. Tudatosítani kell magában, hogy mi az oka, hogy menekül a közösségtől. Főleg a fiatalokra jellemző, hogy lekötik magukat a különböző kütyükkel, és elveszítik a lehetőséget, hogy kapcsolatba kerüljenek az embertársaikkal.

És főleg Istennel! Mert az intuitív képességünket is rossz irányba fordítja.

A gondolkodásból is kikapcsol, mert a könyvolvasás gondolkodásra késztet, pozitív hatással van a képzelőerőre, intuícióra, ezekre pedig nagy szükségünk van ahhoz, hogy hasznára legyünk a közösségnek, a társadalomnak.

A késztermékek - mint a film is - ezeket a képességeket elsorvasztják. Az olvasás időigényesebb, de jobban kikapcsol. Én is szeretem a filmeket, de inkább a könyvolvasást javaslom.

Tudnád összegezni a fő üzenetedet a fiataloknak, hogyan álljanak a médiatartalmakhoz?

Azt emelném ki, hogy a legfontosabb, hogy teszteljük magunkat! Újjászületett keresztények vagyunk. Azért hívattunk el, hogy tanítványok legyünk, ne hívők. Tegyük fel a kérdést, hogy Jézus hogyan döntene, és ne azt nézzük, mit szabad, hanem azt, mi használ, mi az, ami épít bennünket! Abból induljunk ki, hogy minden, amit olvasunk a hírekben, abban van szubjektum, és el tudjuk dönteni már a kínálatban, a címek alapján, hogy mi épít, mi használ. Legyünk óvatosak! Bízom abban, hogy rendelkeznek a fiatalok azzal az érettséggel, képességgel, hogy szét tudják választani a hasznos és káros médiatermékeket.

Kulifai Máté | 2020. 03. 19.