HIT GYÜLEKEZETE
Morvay Bátor
2020. 10. 01.
Kincskeresés a könyvpiacon
Interjú Kauzál Mártonnal, első rész.

Kezdjük rögtön az elején! Miért van szüksége egy egyháznak saját kiadóra, hogy könyveket és kiadványokat publikáljon?

A Hit Gyülekezete nagyon régóta foglalkozik könyvkiadással. Már a 80-as években részt vettünk a szamizdat könyvek terjesztésében. Ezt követően már hivatalosan tudtunk saját könyveket kiadni, viszont hamar felmerült, hogy nem feltétlenül jó, ha a gyülekezet neve alatt adjuk ki ezeket. Ennek oka, hogy Magyarországon hajlamosak az emberek előítéletesen gondolkodni, és ha látják, hogy a gyülekezet a kiadó, akkor automatikusan beskatulyázzák, hogy “na, ez egy egyházi könyv”. Pedig nem az az elsődleges, hogy ki a kiadó, mert a könyvnek a tartalma és az üzenete a lényeg. Ezért döntött úgy a vezetőség, hogy Spirit Könyvek néven jelenjenek meg az akkori gyülekezeti könyvek.

Patmos

És a Patmos Records hogyan került a képbe?

2009-2010 körül fogalmazódott meg először, hogy szervezetileg is különálló formában történjen a jövőben a gyülekezeti könyvkiadás. Az volt a cél, hogy több könyvet és kiadványt adjunk ki, ezért szükség volt arra, hogy ezt egy külön kiadó formájában valósítsuk meg. A Patmos Records a Hit Gyülekezetének származtatott jogi személye, amit 2010-ben az Emberi Erőforrások Minisztériuma hagyott jóvá mint kiadói tevékenységet folytató egyházi szervezetet.

A 2011-es egyházi törvény értelmében az egyházi jogi személy, mint a Patmos Records, jogosult a hitélethez szükséges kiadványok és - igen, így szól a törvény - kegytárgyak előállítására és értékesítésére.

Annyira friss volt akkor a törvény, hogy például a számviteli rendszerünk kialakításakor számunkra sem volt egyértelmű, hogy a Patmos Records egyes termékei vajon kegytárgyaknak mínősülnek-e. A jogszabályok tisztázása után végül kiderült, hogy nincs szüksége arra, hogy a Patmos belépjen a “kegytárgy bizniszbe”, de ez is mutatja, hogy mennyire izgalmasak voltak az első évek.

" "

Kauzál Márton és Szűcs Ferenc 2010-ben, a Patmos Records indulásakor

Mi volt az a küldetésnyilatkozat, amit Sándor pásztor megfogalmazott az új szervezet felé? Mit tekint a Patmos Records sikernek?

Amikor személy szerint engem és Szűcs Ferencet, a H&H Projects ügyvezetőjét felkértek a Patmos Records vezetésére, őszintén megmondom, mindketten meglepődtünk, mert egyikünk sem mozgott korábban a könyvpiaci szegmensben, de természetesen hittel és alázattal elfogadtuk ezt a megtisztelő feladatot.

A vezető lelkésztől azt az iránymutatást kaptuk, hogy próbáljunk sokkal intenzívebben, hatékonyabban és szervezettebb módon egy olyan könyvkiadót felépíteni, aminek elsődleges célja, hogy a gyülekezeti tagok minél jobb minőségű, minél jobb szellemi tartalommal bíró kiadványokhoz jussanak hozzá.

Tehát kutassunk fel olyan könyveket a nemzetközi piacon, amik a gyülekezeti tagok építését, felépülését, az Úrban való megerősödését tudják szolgálni, és ezeket minőségi formában jelentessük meg. Itt jegyezném meg, hogy nagyon hálás vagyok Surjányi Csabának, aki korábban - a sok feladata mellett - a gyülekezeti könyvkiadást is átfogta, és segítségével, ha nem is tudta, de fantasztikusan előkészítette a Patmos Records elindulását. Nagyon jól kezelte a nyomdai kapcsolatokat, sok kiváló fordítót talált és nevelt ki maga mellett, akikre már mi is tudtunk támaszkodni. 

Könyvkiadás

Ha megnézzük ma a Patmos webáruházát, akkor több közéleti, politikai kiadványt látunk a kiadó neve alatt, ami elsőre meglepőnek tűnhet egy egyházi kiadótól. Miért nem csak hitéleti és spirituális könyveket forgalmaztok?

A gyülekezet mindig is fontosnak tartotta, hogy a spirituális tartalom mellett reflektáljon a társadalom és világ kereszténységet, bibliai világnézetet érintő kérdéseire is. A Patmos megalakulása előtt is voltak olyan kiadványai a gyülekezetnek, amelyek elsősorban nem hitéleti vagy bibliai témákkal foglalkoztak, de közvetve mégis érintették a hívőket. Természetesen elsősorban keresztény témájú könyveket adtunk ki - például Billy Graham és Joel Osteen voltak az első külföldi szerzőink -, mégis az egyik első sikerkönyvünk Udo Ulfkotte tollából A megvásárolt újságírók című könyv volt. Ezt Morvay Péter, a Hetek rovatvezetője ajánlotta a figyelmünkbe. Ez a könyv egy megtért, keresztény újságíró “bűnvallása”, ami a média működését egy új szemszögből mutatja be. Több mint 10.000 példányban fogyott el, ami egy kis kiadó esetében rendkívüli példányszám.

Ez is rámutatott arra, hogy a gyülekezeten belül nagy igény van közéleti, politikai témájú könyvekre, mert a keresztény közösségek és hívők jövőjét meghatározzák az olyan társadalmi folyamatok, mint például a bevándorlás, amiben Sándor pásztor kezdettől fogva nagyon határozott álláspontot képviselt.

Az igazi hit nem egy vallásos buborékban mozog, hanem a valóságot ismeri és a valóságra reagál…

Abszolút. Amikor Németh Sándornak van egy egyértelmű látása, közéleti, politikai, társadalmi kérdésekkel kapcsolatban, akkor megpróbálunk mi is keresni olyan könyveket, amik kiegészítik, alátámasztják az üzenetét. Róla tudni kell, hogy nagyon szeret olvasni, és folyamatosan egyeztet velünk arról, hogy milyen témába vágó toplistás könyveket lenne érdemes kiadni. Mondok egy példát: megjelentettük Jonathan Cahn Paradigma című könyvét, mert Sándor pásztor prédikációiban rendszeresen használta akkoriban a paradigma szót, és gyakran elemezte, hogy bizonyos paradigmák hogyan futnak végig a történelemben. Az amerikai szerző pont ilyen paradigmákat írt le, amik rámutattak arra, hogy a bibliai történetek hogyan ismétlődtek meg például az amerikai történelemben. A prédikációk és a könyv ilyen módon nagyon jól kiegészítették egymást. 

Kiadtuk például a Deep State legyőzése című könyvet, ami kimondottan arra hívja fel a figyelmet, hogy van egy bizonyos társadalmi réteg, akik el akarják lehetetleníteni Trumpot és azt a fajta keresztény szemléletmódot, amit az elnök is próbál követni. Fontosnak tartjuk a történelmi jellegű könyvek kiadását is. Tarjányi Péter és Dosek Rita egy világi szerzőpáros, akik olyan könyveket, regényeket írnak, amik az aktuálpolitikai helyzettel vagy a múltbéli politikai, társadalmi dolgokkal foglalkoznak.

Az ezekben levő vélemények nem hittételek - természetesen lehet velük egyet nem érteni -, de segítenek abban, hogy a gyülekezetbe járó tagok is sokszínű látást kapjanak, értelmezni tudják azokat az eseményeket, amik meghatározhatják a jövőjüket.

Könyvek

Ha megnyitjuk az Amazon oldalát, akkor azt látjuk, hogy hihetetlen mennyiségű keresztény könyv kerül ki a piacra. Mik azok a szempontok, amik alapján ezt a több tízezres, vagy akár százezres könyvállományt leszűritek, hogy megtaláljátok köztük a kincseket?

Ma nagyon oda kell figyelni arra, hogy kik a szerzők, és milyen keresztény látásmódot képviselnek. Fontos, hogy olyan keresztény szerzőt keressünk, akinek nagyon közel áll a szemlélete, a látásmódja, a biblia tanulmányozása és magyarázata a gyülekezetéhez. Kulcs, hogy az, ami a könyvben van, “partiban” legyen azzal, amit a hívők az igehirdetésben hallanak. Ez a folyamat úgy indul, hogy amikor megjelenik egy új bestseller a piacon, arról kapunk egy értesítést, és ha a borító és fejezetcímek alapján szimpatikusnak tűnik, akkor kérünk belőle egy olvasói példányt. Ezt a Patmosban elolvassuk és tanulmányozzuk, majd ha úgy ítéljük meg, hogy továbbra is hasznos, akkor készítünk belőle egy részletes összefoglalót a gyülekezet vezetőinek, hogy szerintük mennyire lehetne azt beépíteni a gyülekezet életébe. Több száz könyvet vizsgálunk meg egy évben, mire eljutunk oda, hogy ebből 10 könyvet ténylegesen ki is adunk.

Mi nem olyan kiadó vagyunk, akik a tartalommal nem foglalkoznak és mindent megjelentetnek. Mert a könyveinkkel felelősséggel tartozunk a hívők felé.

Voltak olyan könyvek, amelyek 70-80%-a teljes mértékben megegyezett a gyülekezet látásával, de volt benne egy olyan 20%, ami ellentmondásos volt, zavart keltett volna, ezért úgy ítéltük meg, hogy inkább nem adjuk ki. Alapvetően mindig Sándor pásztort helyezzük első döntéshozónak, mivel kiterjedt kapcsolatot tart fennt pászotorokkal, keresztény vezetőkkel világszerte, így ha egy új könyv megjelenik, akkor neki már van arról és a szerzőről információja. Amúgy is nagyon intuitív módon választ: van, amikor már a borító alapján tudja, hogy ez egy jó könyv lesz. 

Ez egyúttal egy nagy pénzügyi felelősség is, mert végső soron az olvasók tesznek egy könyvet sikerkönyvvé vagy pedig bukássá. Minden döntés mögött több millió forint a tét.

Ezt jól látod. Sokan nem tudják, hogy amikor a Patmos elindult, akkor nem kaptunk a gyülekezettől komolyabb pénzügyi támogatást, hogy “hajrá, adjatok ki könyveket”. Ehelyett kaptunk egy meglévő raktárkészletet, és annak értékesítéséből tudtunk lépésről lépésre előrehaladni. Hatalmas munka van minden sikeres könyv mögött, amiben a Patmos teljes csapata nagyon nagy szerepet vállalt. Először fordítás, majd lektorálás, korrektúra, tördelés, újbóli átnézés, előnyomás, majd a teljes nyomtatási folyamat, és persze a marketing megszervezése.

Minden egyes könyv sikere megfinanszírozta a következőt, így jutottunk el oda, hogy végül önerőből tudtunk megrendelni több tízezer Bibliát, és már minden értelemben önfenntartóak vagyunk, sőt támogatni is tudunk gyülekezeti célokat. 

Miben nyilvánul meg ez a támogatás?

Sokféle módon. Egyrészt nagy előrelépés, hogy a kiadás önfinanszírozó, nem kell az alapítónak pénzt befektetnie ahhoz, hogy új könyveket vagy Bibliákat adjunk ki. A raktárkészletünk szintén nagyon nagy értéket képvisel, ami végső soron szintén a gyülekezet tulajdona. Adtunk már támogatást a szeretetszolgálatunknak, és ha tehetjük kiadványaink egy részét karitatív alapon, ingyen adjuk óvodáknak, iskoláknak és rászoruló családoknak. Természetesen anyagilag is részt vállalunk egyes gyülekezeti projektek terheiben. Mindig a gyülekezet vezetősége határozza meg, hogy a Patmosban keletkezett forrásokat épp mire használjuk fel. Minden tevékenységünk végső soron a közösség érdekét, Isten munkáját szolgálja.

" "

Szűcs Ferenc a Patmos raktárjában, több mint 100 különböző Patmos könyv van már készleten.

A tizedik, jubileumi évfordulóra berobbant a Patmos Records eddigi talán legnagyobb kihívása, a koronavírus. Hogy látod, túl fogjátok élni a járványt?

Eddigi tapasztalatok és a bevételi számok alapján, egyenlőre azt merem mondani, hogy igen. Sikerült olyan új felületeket nyitnunk és találnunk, amelyeknek köszönhetően a járvány alatt is tudtunk értékesíteni. Nagyon köszönjük a hívők töretlen bizalmát és támogatását, hogy ebben a nehezebb időszakban is vásárolták a kiadványainkat online, vagy a Patmos Cafe-ban és a Hit Parkban. Ez egyben azt is bizonyítja, hogy a kiadó minőségi kiadványokkal rendelkezik. A túlélésünk másik kulcsa, hogy a gyülekezeti intézmények, így a Patmos is figyelt arra, hogy megtakarításokat rakjon félre. Mindig is feszes költségvetésünk volt, rendkívül odafigyeltünk arra, hogy mire és milyen mértékben költünk.

Egyrészt mert minden egyes forinttal el kell tudnunk számolni a gyülekezet felé, másrészt mert készen kell állni olyan nehezebb időkre is, mint a mostani koronavírus, amikor a bevételeink átmenetileg csökkennek.

Hála Istennek jelenleg tudjuk magunkat olyan szinten tartani, hogy ne mínuszban legyünk, hanem megőrizzük az önfenntartó képességünket. 

A következő részben szó lesz arról, hogyan lett a gyülekezetnek saját Bibliája, mekkora “biznisz” a könyvek könyve, van-e jövője a papír illatának, olvasnak-e majd a következő nemzedékek és végül mi az az Aion kiadó és miért volt szüksége a gyülekezetnek még egy brandre. 

Aktuális híreink