Hogyan szeressünk a


gyakorlatban?

#szeretet
#Kedvesség
Fekete Rita | 2019. 12. 04.
Interjú Illés Kornéllal és Pozsgai Anitával
A Hit Rádió Hitköznapok című műsorában a kedvességről beszélgetett Fekete Rita műsorvezető, két vendégével: Illés Kornéllal, a Salgótarjáni Hit Gyülekezete pásztorával és Pozsgai Anitával, közgazdász, business coach és szupervizorral.

Elmondhatjuk, hogy a szeretet gyakorlati része a kedvesség?

Illés Kornél: Így is mondhatjuk, de egy kicsit több ennél. Attól függ, hogy a kedvelem szót milyen mondatkörnyezetben használjuk. Az Igét olvasva, nagyon sokszor szerepel a szeretet szó, és simán olvasunk is tovább, mert olyan sokszor használjuk ezt a szót, hogy már egy kicsit el van csépelve. A Károli fordításban többször van használva a szeretet és a kedvesség szó, ezek szinonima szavak, ugyanazt jelentik.

Anita te mit tapasztalsz az üzleti életben? A kedvesség pozitív spirált indít el a kapcsolatokban, azt kapjuk amit adunk?

Pozsgai Anita: A vetés-aratás törvénye megvan az üzleti életben és a személyes kapcsolatokban is. Van ennek egy biológiai oldala is, ha mosolygunk vagy sírunk, az visszatükröződik a másikban, ezt a folyamatot a tükörneuronok indítják be. A másik oldala, ha van a környezetünkben egy személy, aki kedves számunkra, mert van egy pozitív kisugárzása, olyan attitűdöt tanúsít a másik felé, amitől bizalmat ad a másiknak, és ezáltal egy csatorna nyílik meg köztük, így bizalmi kapcsolatot tudnak kialakítani egymással. Ez az üzleti életben is jelen van, mert ha valós kedvességet, pozitív hozzáállást adunk, akkor nyitottak vagyunk a másik szükségeire. Ez egy működő értékesítési technika is. Ha reagálunk a másik szükségeire, akkor ki tud épülni egy üzleti kapcsolat is, így sikeres tud lenni az értékesítés, az az üzlet, amibe belevágtunk.

Kornél, te mit gondolsz, hogy a kedvességnek milyen pozitív hatásai vannak a személyiségünkre? Hogyan hat vissza ránk, ha kedvességet adunk a családban vagy baráti környezetben?

I.K: Nagyon pozitívan hat vissza. Nem az a fontos, hogyan bánnak veled, hanem hogy te hogyan reagálsz. Rajtunk múlik, hogy megmaradunk-e kedvességben. Ha a másik bármit is mond ránk, nem kell felrobbannunk, hanem kedvesek maradhatunk. Ha az illető fontos személy az életünkben, akkor könnyű kedvesnek maradni. Jézus azonban beszélt arról, hogy ha csak azt szeretjük, aki bennünket szeret, az nem nagy dolog, ezt még a bűnösök is meg tudják tenni. Az a nagy szám, ha azokkal vagyunk kedvesek, akik bennünket nem annyira kedvelnek, akik negatív dolgokat mondanak ránk. Nem bosszút állni, visszavágni, hanem megmaradni pozitív töltetben, az egy óriási dolog! Akkor megmaradhat a kedves atmoszféra.  Azonban, ha a másikban megmarad a durvaság, ami a kedvesség ellentéte, és állandóan durva marad, arra az Ige is azt mondja, hogy távozzunk el tőle. Jogunk van megvédeni magunkat, nem vagyunk kiszolgáltatva a másik ember állandó durva viselkedésének.

Mit jelent a gyakorlatban a kedvesség?

I.K: A kedvesség a szeretet szinonimája, és a szeretet mindig adni akar. Van is egy dal: „A szeretet mindig adna, még ha neki nem is maradna…” A lényeg, hogy figyelünk a másikra, mit szeretne, milyen célja van, hova szeretne menni, és ebben próbálunk segíteni neki. Persze nem mindig abból áll az életünk, hogy a másikra figyelünk, de ha az időnkből adunk a másiknak, az életünkből adunk, és a legnagyobb kedvesség, ha valaki az életét adja oda. Nekünk nem kell fizikailag odaadnunk az életünk, de ha időt szánunk a másikra, segítünk neki, az nagyon kedves dolog.

Anita, hogyan nyilvánul meg a kedvesség a beszédünkben? Hogyan fejlődhetünk például abban, hogy a negatív kritikákat úgy tudjuk elmondani, hogy az ne bántsa meg a másikat?

P.A: Magyarországon nem egyszerű a helyzet. A munkahelyi konfliktusok úgy alakulnak ki, hogy valamivel kapcsolatban két ember összeütközik, és ha nincs nyíltan kezelve, akkor mind a kettő elkezd valami rosszat gondolni a másikról, és belekerülnek egy negatív spirálba. Kibeszélik egymást a hátuk mögött, és minden reakcióról azt gondolják, hogy az ellenük irányul. Ha viszont a kedvességet használjuk eszközül, akkor a negatív spirált meg lehet törni, a konfliktushelyzetet el lehet kerülni. Sokszor emlegetjük Gary Chapman, „5 szeretetnyelv” című könyvét, és azt az elvet nem csak a családi, de a munkahelyi körökben is alkalmazhatjuk. Ilyen nyelv például az elismerés, hogy képesek vagyunk méltányolni a másikat, a minőségi idő, hogy odafigyelünk a másikra. Nagyon fontosak az elismerő szavak: „elfogadlak, elismerlek, kedvellek, bizalmat tudok adni neked”. Ezt közvetíti a kedvesség a másik felé.

 

Fekete Rita | 2019. 12. 04.